Monday 9 May 2011

SAYA SAYANG MAK SAYA

dearie bloggie...
assalamualaikum...

tempat : kg bukit cempaka
di suatu petang yang damai...

Puan Ramlah : eh, ari ning ari ibu la.
Encik Mohd Isa : ho la..dari takdi lagi duk tunjuk kat dalang tv tu ari ibu.
Puan Ramlah : hu..takdok pung anok2 kite tepong ucap ari ibu..
Encik Mohd Isa : anok2 besa belake doh,sibuk banyok kije belake.

Puan Ramlah berwajah sedih termenung jauh mengenangkan anak2 yg sememangnya jauh2 belaka..di dalam hatinya memikirkan kata2 sang suami, "betul ke anok2 dok ingat ke mok doh ni?"...

tiba-tiba handphone berbunyi.

Saya : assalamualaikum mok...duk wat mende?? (ayat wajib saya apabila menelefon ibu..xtau kenapa mesti keluar ayat ni..nk tau ibu duk bt ape sebenarnye..hehe..)
Puan Ramlah : waalaikummussalam..dok wat mende, duk kat ayoh ni ho.sehat dok?
saya : Sehat..
Puan Ramlah : makang dok agi?bla..bla..bla...
Saya : bla..bla..bla..

setelah itu ibu pun duk sibuk bercerita pasal isu semasa dan gosip2 panas yg berlaku di kampung..hehe..ibu saya ni memang xsah kalu tiap kali menelepon mesti akan diselitkan hal2 yg terjadi di kg..pasal org mati la, pasal org nak kawen la, macam2 la pendek katenye..sebab tu la tiap kali telepon ibu mesti sekurang-kurangnya setengah jam bergayut..sape ckp kne bergayut lama di telefon mesti dengan boyfriend sahaja??saya dengan ibu saya pun bergayut lama ape..hehe...sbb tu la walaupun tinggal berjauhan dengan ibu, tetap rase dekat...
dah syok sgt dengar cerita ibu sampai terlupa tujuan utama saya menelefon ibu..ish2..sampaikan ibu berkata,

Puan Ramlah : Teh tau dok hari ni hari nape?
Saya : Tau la..baktu org tepon nie..SELAMAT HARI IBU, mok..
Puan Ramlah : Terima kasih..ade gak anok mok hok ingt hari ibu.
Saya : Ingat la, sbb tu tepon nok ucap kat mok nie..hehe

mendengarkan kata2 saya itu, saya pasti sang ibu tersenyum lebar di hujung talian..wahai ibu, walau kami jauh diperantauan, wajah ibu, kasih ibu sentiasa tersemat di lubuk hati yg paling istimewa..dirimu, kasih sayangmu, perhatianmu tiada tandingannya oh ibu...di waktu kami kecil, bersekolah, masuk universiti, bekerja, single, bertunang, dh kahwen, xde anak, anak sorang atau anak tige, atau walau bagaimanapun keadaan kami, ibu kaulah ratu hatiku.. 

p/s: sesungguh di saat ini saya amat merindui ibu saya..xsabar nak blk kg hujung minggu ni..tunggu teh balik ye mok..


 SAYA SAYANG IBU SAYA, SELAMANYA...

2 comments:

  1. uwaaa....tacing la shaky...sobsobsob....

    ReplyDelete
  2. hehehe..thanx wana..jgn sedey2 k...kalu rindu kt ur mum, jgn lupe sedekahkan alfatihah..moga dia ditmpatkn dikalangan org2 beriman..amin...

    ReplyDelete